Zawieszenie i amortyzacja
Bezpieczeństwo i komfort jazdy to dwa szczególnie ważne aspekty dla każdego posiadacza samochodu osobowego. Układ zawieszenia w pojeździe pozwala na zwiększenie sterowności, utrzymuje nadwozie na właściwej wysokości oraz ogranicza wstrząsy. W zależności od konstrukcji układ zawieszenia może być mniej lub bardziej awaryjny. Można wyróżnić zawieszenia zależne, niezależne i półzależne. Poniżej przedstawimy ich charakterystykę.
Układ zawieszenia niezależny
Zawieszenie niezależne najczęściej stosuje się w samochodach osobowych. Jest to tzw. kolumna McPhersona zapewniająca proste sterowanie pojazdem. Działanie układu niezależnego polega na przemieszczaniu się kół jednej osi niezależnie od siebie, co oznacza, że ruch jednego koła nie wpływa na drugie. Kolumna McPhersona pozwala na zaoszczędzenie dużej ilości miejsca przeznaczonego m.in. na silnik.
Zawieszenie zależne
W samochodach ciężarowych i terenowych wykorzystuje się zależny układ zawieszenia, który jest wyjątkowo wytrzymały. Koła danej osi połączone są sposobem sztywnym, więc jeśli jedno koło przechyli się, drugie również zmieni pozycję. Z uwagi na fakt, iż most i koła poruszają się jednocześnie, wymagane jest pozostawienie wolnej przestrzeni na ruchy pionowe. Dlatego też tego typu zawieszenia nie stosuje się w samochodach osobowych, gdyż skutkowałoby to podniesieniem silnika i tym samym zmniejszeniem pojemności bagażnika.
Układ zawieszenia półzależny
Półzależny układ zawieszenia polega na oddziaływaniu na siebie kół jednej osi, jednak oddziaływanie jest w tym przypadku nieznaczne. Na belce poprzecznej zastosowane są wahacze wzdłużne, a belka znajduje się przed osią kół. Tego typu belka spełnia rolę stabilizatora, ponieważ podatna jest na działanie sił skręcających. Przyczepność samochodu jest tym samym poprawiona, a jazda bezpieczniejsza. Niestety tego typu rozwiązanie w małym stopniu izoluje wstrząsy, które mogą wystąpić podczas jazdy po nierównej nawierzchni.